Montage in onze werkplaats, of andere vragen?
Wij staan voor jou klaar:
Stel je vraag via ons contact formulier
Whatsapp ons op: 06 4343 1304
bel ons op: (0)48 523 1640
of bezoek ons in Cuijk
Chiptuning met 15pk/17Nm winst voor de Honda Civic uit 2006 met een Type R - 2.0 i-VTEC (201pk motor)
Niet op voorraad - levertijd: neem contact op!
- 14 dagen retourrecht
- Advies van experts
- Voor tuners van tuners
- 98% Tevredenheid
Omschrijving / Chiptuning met 15pk/17Nm winst voor de Honda Civic uit 2006 met een Type R - 2.0 i-VTEC (201pk motor)
Wat zijn de mogelijkheden?
De vermogenswinst die bij uw model auto vermeld staat is voor een stage 1 tuning, dit is een optimale afstelling waarbij we het maximale rendement uit de standaard motor halen. Naast een aanzienlijke vermogenswinst ervaren de meeste klanten ook een daling in het verbruik!
Chiptuning biedt echter nog veel meer mogelijkheden:
- Stage 1 / 2 / 3 / 3+++ chiptuning
- Ecotuning
Extra opties:
- Pops & Bangs installeren
- Popcorn sound / crackle installeren
- E85 conversie
- DSG Tuning
- Launch control toevoegen
- Opnieuw afstellen op mechanische aanpassingen (downpipe, intercooler, andere turbo, nokkenassen etc.)
Wat kunnen we uitschakelen:
- EGR uitschakelen
- Roetfilter uitschakelen
- Katalysator uitschakelen
- ADBlue uitschakelen
- GPF / OPF uitschakelen
- Wervelkleppen uitschakelen
- Start / stop systeem uitschakelen
- Foutcodes uitschakelen
- DTC / Traction control uitschakelen
- Readyness test aanpassen
- Snelheidsbegrenzers verhogen, verlagen of verwijderen
- Toerenbegrenzers verhogen of verlagen
- Uitschakelen sensoren
Wat is chiptuning?
Chiptuning is de bekendste manier om meer vermogen uit een auto te halen. Door aanpassingen in de motorsoftware kan meer vermogen en een lager verbruik gerealiseerd worden. Omdat bijna alle processen binnen de motor tegenwoordig via de computer aangestuurd worden biedt dit veel mogelijkheden om de auto op uw wensen af te stellen.
In een draaiende motor vinden continu kleine explosies plaats die gebruikt worden om de motor rond te laten draaien. Des te krachtiger de explosie des te meer vermogen de motor levert. Voor deze explosie zijn 3 elementen nodig: lucht, brandstof en ontsteking.
Meer lucht de motor in krijgen is het belangrijkste wat we aanpassen aangezien dat bepaald hoeveel brandstof er verbrand kan worden. De makkelijkste methode om meer lucht in de motor te krijgen is de turbodruk verhogen.
De belangrijkste gegevens die aangepast worden zijn de hoeveelheid lucht, brandstofinspuiting en ontsteking. Door de hoeveelheid lucht te vergroten kan er meer brandstof verbrand worden en gaat de auto meer vermogen leveren. Door de ontsteking verder te vervroegen kan de effectiviteit van de verbranding verhoogd worden waardoor de auto ook meer vermogen gaat leveren. Het aller belangrijkste is de hoeveelheid lucht en de meest gebruikte methode om deze te verhogen is middels de turbodruk. Bij auto’s zonder turbo zijn er nog wel eens andere mogelijkheden, zoals de kleptiming, om meer lucht in de motor te krijgen maar over het algemeen blijft de vermogenswinst voor auto’s zonder turbo helaas beperkt tot maximaal 8%. Bij motoren met een turbo zijn de mogelijke vermogenswinsten afhankelijk van wat de turbo maar ook de motor aan kan. In de meeste gevallen zit de vermogenswinst rond de 30% maar uitschieters tot zelfs 80% meer vermogen zijn ook mogelijk!
Een goede chiptuning gaat echter wel verder dan enkel deze drie gegevens aanpassen. De hoeveelheid brandstof en lucht moeten goed op elkaar worden afgesteld voor een maximaal rendement en er zitten natuurlijk ook vele sensoren omheen die met hun afstelling ook goed op deze gegevens aangepast moeten worden.
Hoe is chiptuning mogelijk?
Wanneer een fabrikant een auto ontwerpt dan wil deze dat die auto niet snel kapot gaat, ook niet als hier slecht mee wordt om gegaan. Om deze reden kiezen de meeste fabrikanten er dan ook voor om grote veiligheidsmarges te hanteren. Wanneer iemand zijn auto dan wel goed warm rijdt en goed onderhoud dan kunnen deze marges natuurlijk al een flink stuk verkleind worden.
Wereldwijd zit er veel verschil in de kwaliteit brandstof die bij de pomp verkrijgbaar is. Bij de afstelling van een auto door de fabrikant moet een auto natuurlijk met al deze verschillende kwaliteiten goed blijven lopen. Wanneer de auto enkel in West-Europa gebruikt wordt kan deze dus ook weer veilig wat verder opgevoerd worden.
Een derde reden (die vaak de grootste vermogenswinst geeft) is dat veel fabrikanten tegenwoordig een identieke motor leveren met verschillende vermogens. Een identieke motor met identieke turbo en identieke sensoren. Het enige verschil dat er tussen de verschillende versies zit is de software. Wanneer een auto met een dergelijke motor dan getuned wordt kan deze niet alleen met de software van een eventuele snellere versie worden uitgevoerd maar daar bovenop kan de software van die snellere versie om de andere twee bovenstaande redenen ook nog verder getuned worden.
EGR, DPF, Katalysator
Zoals eerder ook al genoemd bestaat er ook een mogelijkheid om middels chiptuning bepaalde onderdelen en sensoren uit te schakelen. Een moment waarop dit ook nog eens veel geld kan besparen is als een van de bovenstaande onderdelen defect is. Een EGR klep kan al snel een paar honderd euro kosten, een katalysator gaat vaak al richting de 500€ of er over en een roetfilter kost meestal meer dan 1000€.
Door deze opties in de software uit te schakelen is het mogelijk om de onderdelen volledig te verwijderen waarna deze ook niet meer terug geplaatst hoeven te worden. In de meeste gevallen is het verwijderen ook nog beter voor het verbruik en kan het vermogen nog verder worden opgevoerd.
Amerikaanse auto’s
Als een van de weinige tuners in Nederland bezitten wij ook de apparatuur om diverse modellen auto’s van de amerikaanse markt te tunen. De meeste van deze voertuigen hebben geen turbo maar door de standaard afstelling op een laag octaangetal is hier meestal toch een interessante vermogenswinst op te behalen. Naast het verhogen van het vermogen wordt de motor ook wat alerter. Gecombineerd met een andere afstelling van de automaat maakt dit de auto beter geschikt voor het Europese weggebruik. Een andere aanpassing die wij vaak bij deze modellen doen is het verhogen van de snelheidsbegrenzer die bij veel modellen op slechts 100 Mijl / 160 KMH staat.
Meer informatie?
Meer informatie
SKU | chip_Hond_Civic_2006_Type R - 2.0 i-VTEC_201 |
---|---|
Auto Merk | Honda |
Auto Model | Civic |
Motorcode | Type R - 2.0 i-VTEC |
PK (standaard) | 201 |
Koppel (standaard) | 193 |
PK (Met chip) | 216 |
Koppel (met chip) | 210 |